Wednesday, January 26, 2011

kawan,teman atau sahabat


sekali pandang..perbezaan kawan,teman atau sahabat ni pada ejaan....am i rite?? tanpa kita sedar...perkataan ni berbeza maknanye pada seseorang insan(cm aku la)..hehehe...
pada aku la...
KAWAN bermaksud sesiapa yg berada disekeliling kita yg mane.bila kite jumpe,kite leyh tegor,borak2,lepak,ketawa2.....mg mudah sgt utk dapat kawan...itu pandangan peribadi aku la(sambil mendongak sedikit dan berpikir)....
TEMAN meaning is(speaking la pulak aku) org sekekeliling yang rapat dgn kita..tp x semestinye dorg kenal kita mcm mana...tp dorg ni,boleh dgr masalah kita.....taraf teman lebih tggi dr kawan....
last sekali(sekali je,jgn byk2 kali pulak) adalah SAHABAT...mmg senang nk dpt kawan yg amat ramai....tp dlm ramai2 to..nak ade seorg sahabat pun sgt2 la susah(dahi berkerut2)...SAHABAT pd aku taraf dya sgt2 la tinggi...tgk la(sila imbas sirah2 anbiya ye)...NABI menggunakan SAHABAT bukan kawan atau teman....betapa tgginya martabat SAHABAT ni....mereka ada dgn kita saat kita susah dan senang...tanpa ade rungutan pun..mereka paham kita seadanya.....mereka terima segala kekurangan diri kita....
tidak perlukan bertahun2 untuk mendapatkan seorang sahabat..aku ckp ni,atas dasar pengalaman..hehehe...(gelak x bersalah)...
wah...panjang entry aku kali ni...sbnrnye ade cerita di sebalik entry kali ni......tp aku cita laen kali la....cume aku nak SAHABAT2 aku tau..aku syg korg sgt2......
p/s: sahabat selamanya...

0 kejicacimaki: