Tuesday, February 8, 2011

kerana telor sebijik....

Mat Jaeh miskin ya amat. Bininyer bernama Senoh. Deme berdua te tinggei kat sebuoh pondok yak pepalih la buruknyer. Tiap-tiap hari Mat Jaeh mintok makanan dari jiran-jirannyer.
Pada satu hari, Mat Jaeh bawok balik beras dengan makanan yak diberi orang. Dia bejalan tebongkok-bongkok pelahan-lahan. Tiba-tiba dia ternampok sebijik telo ayam. Dia ambik telo te dan bawok la balik.

“Senoh, Senoh! Tengok ni!” Mat Jaeh menjerit suka hati. “Lepaih ni, nasib kita akan beruboh. Mengkala keh dapat dapat menetaihkan telo ni, kita akan dapat ayam. Bila anok ayam ni besor dia akan betelo. Pehte telo-telo te menetaih pulok, ayam kita akan jadi banyok.” kata Mat Jaeh pada bini dia.

“Nanti kita dapat makan telo tiap hari yer bang,” kata Senoh.

“Telo-telo te akan menetaih. Ayam kita jadi banyok. Dapat la kita makan ayam hari-hari. Pepalih… Sedaknyer!” kata Senah lagi.

“Kita juei ayam te. Dengan duit te kita beli lembu betina sekor. Kita juei susu lembu te. Dengan duit tu kita beli pulok lembu jantan sekor. Mesti beranok-pinok lembu kita. Belambok-lambok la pulok lembu kita nanti,” kata Mat Jaeh.




“Soheh la kita jadi oghang kaya lepaih ni…” Senoh menamboh.

“Keh akan jadi tokei lembu,” kata Mat Jaeh.

“Buleh la keh beli baju baru sokmo…” Senoh suka hati.

“Bukan satu, beli beribu-ribu pasang pon takpe. Beli je mende yak aok ndok. Aok ndok aok sebet. Keh ndok keh sebet. Aok takyoh buat keje rumoh lagi. Keh amik orang gaji. Kala aok ndok pegi mana-mana, oghang suruhan kita akan usung aok dalam tandu,” kata Mat Jaeh lagi.

“Macam tuan puteri?” tanya Senoh.

“Ya, macam puteri raja,” kata Mat Jaeh.

 “Keh akan buat sebijik istana emas dalam taman. Istana te ada beratuih-ratuih bilik.” kata Mat Jaeh lagi.

 “Pasei buat istana? Payoh nok menyapu hari-hari… besor het..,” kata Senoh.

“Istana tu bukan untuk aok. Untuk keh. Keh nanti jadi raja. Pehte keh kawin pulok dengan puteri raja yak muda. Lawo giler.. Istana te keh bagi hadioh kat dia. Keh nanti bahagia dengan tuan puteri. Orang kampung mesti segan dengan keh,” kata Mat Jaeh.

Tiba-tiba Senoh hilang sabor. Dia merampas telo dari tangan Mat Jaeh dan membalingnyer ke muka laki dia. Telo te pecoh bekecai. Penuh muka Mat Jaeh dengan telor yak belendir te. Mat Jaeh tekejut. Dia pandang muka Senoh.

“Telo te buleh buat lauk la.. ngape aok pecohkan?” soal Mat Jaeh.

“Sapa suruh aok pilih tuan puteri?” tanya bini dia.

“Keh berangan jer la…” kata Mat Jaeh.

“Tak kador ke diri betei… bila kaya jer mula la lupa lupa bini..” rungut Senoh.

“TELOR DAH TAKDE.. TAK JADI KAYA DAH KITA…”

 Moral : Kala nok berangan pon, agok-agok la……

2 kejicacimaki:

topimagine said... Reply To This Comment

telor.. naseb bini die pecah kn telor ayam tu.. kalo telor len.. cm ne. hahahaha:)

TeAqArH said... Reply To This Comment

hehehe....nasib baek la..
lau x.,buruk nasib mat jaeh