Saturday, March 19, 2011

SEDEQAH VS HADIAH

assalamualaikum dan salam sejahtera kpda semua readers....
yeah..itu dia....kita mulakan entry dgn....
BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM...
arini aku nk bercerita sedikit sebyk(sbnrnye yg mane pun xtaw) pasal penggunaan
perkataan SEDEQAH VS HADIAH dlm penggunaan seharian,mingguan,tahunan n pelbagai lg ye kawan2...



okay...mula2 sekali..aku nk tanye korg...
ape yg korang paham ngan maksud SEDEQAH???HADIAH???
 pd aku la...aku pun baru taw mende ni x lama x baru jugak la....
aku tau mase aku menuntut di u(ceh..gaye cm da grad an..pdhal baru sem4...sabor jelah)...

SEDEQAH ialah pemberian yg dilakukan oleh seseorg
kpda org laen atas dasar pertolongan...SEDEQAH itu sendiri terbahagi kpda dua...
i-wajib(zakat)
ii-sunat(secara sukarela tp hanya pd mereka yg memerlukan dan layak)

HADIAH pula bermaksud hadiah yg dberikan kpda seseorg kpda org laen berdasarkan sesuatu,,,,
contohnye,penghormatan....

ok...KENAPA?WHY?LIMAZA? aku wat entry pasal ni???
xpe2..meh aku bg jwpnnye kt korg ek...

sebenarnye,dulu aku x penah la amek kesah..
lepas dah tahu...aku amek peduli la akan hal ini...
ini selalu berlaku bila ade berlakunya KEMATIAN ataupun bacaan YASIN(biasanya malam jumaat).
cube korg perdengarkan elok2...sape yg mengelola majlis tu ckp...
ayat biasa la...sama2 la kite SEDEQAHkan al-fatihah kepada arwah...
sama2 la kite SEDEQAHkan BACAAN SURAH YASIN....
cube korg pahami maksud sebenar sedeqah n hadiah....

ptotnye kite tukarkan la kepada SEDEQAH tu pd hadiah...
sbbnye mereka bukan la peminta sedeqah atau fakir miskin utk kite sedeqah kat mereka(arwah n so on)...

aku..ok bg satu situasi la..yg mane telah dibg contoh pd aku...
kite sebgai rakyat...nk bg sesuatu pada RAJA atau SULTAN..
PEMBERIAN tu dinamakan ape???
SEDEQAH atau HADIAH???
mest la HADIAH kan..

so,same la konsep bacaan AL-FATIHAH dan YASIN td...

ehsan incik google...

p/s-renung2kan....dan pandai la tafsir sendri ape yg aku nk sampaikan..
next entry cerita pasal penggunaan 
SELAMAT HARI JADI dan SELAMAT HARI LAHIR...

0 kejicacimaki: