Wednesday, June 29, 2011

biaq benar???

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...
arini aku nak meneroskan sesi penjadi penternak yang berjaya...penternak ape???kambing kah??lembu kah??? oh tidak..tidak sama sekali..aku nak jadi penternak lemak yang berjaya...hehehe..sebab tu nama CIK DEBAB..kalau tak jadi penternak yang berjaya...macam mana nak jadi cik debab..bagi meneruskan kerjaya yang begitu bagus ni..cik debab nak kongsi la..ape yang cik debab makan..hehehe...arini kite maen masak-masak macam zaman kanak-kanak riang dulu kala...ape yang cik debab nak ajaq korang??? PUDING DIRAJA opkoz la kuning..kuning kan lambang diraja..tak caya erk ada puding ni??? id tak percaya...sila bertanyakan penduduk tetap pahang...

simple pimple je nak wat puding ni..petik jari je dah siap(nampak sangat menipu)...
aku nak citekan ape rempah ratus bahan2 yang diperlukan....

-pisang lemak manis sesikat or dua sikat...
-jala emas(aku pun xtau ni ape,,so aku x letak okeh)
-buah ceri(Wana merah or ijau,suka ati korg okeh)
-buah prun 200gram(aku guna sunsweet jer)
-minyak sapi(guna masa nak goreng pisang)

untuk buat kuahnya pulak..
-1tin susu cair(Aku guna ideal sebab best)
-2cawan gula(aku letak 1 je sebab x tahan manis2)
-3biji telur(korang amek telur kuning je au)
-air setengah tin susu cair
-esen vanilla x dilupakan
-daun pandan(lupe lak tadi)

cara penghasilan...
  1. korang panaskan la minyak atas kuali tu..lau korang x panaskan...cmno nak gureng pisang lomak manis tu hah..(letak minyak sapi utk taknak bg pisang melekat kat kuali)...peringatan,.korang goreng macam tu aje tau..jangan gune tepung pulak...korang gureng pisang sehingga kuning2 yg sedap mata memandang...
cara penghasilan kuah puding
  1. pukul kuning telur bersama-sama dengan susu cair..biaq mereka dating okeh...hehehe...da siap tu...sila tapis sebab nak tapis itu ibu telur....
  2. dah tapis tu,sila la masukkan gula dan kacau la sehingga larut....masukkan air sekali..jangan dilupakan pulak ye...
  3. peh da siap sume...masak atas dapur..letak sekali daun pandan okeh..kroang simpulkan la daun tu...(sila gunakan api kecil okeh)...
  4. masak sehingga sederhana pekat(maintain guna api kecil sampai siap masak)...da agak sederhana pekat tu, letak esen vanilla dan kacau hingga la sesedap rasa...lau x suke pekat xpe...biaq cair..mane2 boleh.ikot kesesuaian pemakan..^_^ *kacau selalu untuk elak kuah tu bergentel-gentel dalam tu...
  5. dah siap..sila kuarkan daun pandan yang dimasak bersama kuah puding....
nilah hasil yang aku buat...^_^...xde ceri kan..sebab aku tak suka..so aku ganti ngan kismis....
ia dinamakan puding diraja kerana ianya makanan istana..dan TENGKU PUAN pahang yang buat resipi ni...so sapa yang makan puding ni..akan jd golongan diraja la an...(maen2 je..at least dpat rasa makanan yang dibuat dari orang istana...^_^)

4 kejicacimaki:

niena shopping2u said... Reply To This Comment

puding diraja pn ada!!!!! kelassss gitu heheh..

http://www.my-shopping2u.com/2011/06/nak-promosi-blog.html
sapa nak promosi blog .... leh ke sini .. ^____^

TeAqArH said... Reply To This Comment

@niena shopping2u mesti lah ade kak niena sayang..hehehe.okeh2..nak join la..

[sutera kasih] said... Reply To This Comment

wahhh nmpk sedaplah..blh la try nnti kan hehe

TeAqArH said... Reply To This Comment

@[sutera kasih] boleh2...simple pimple je..asalkan ade bahannye..^_^