Wednesday, June 29, 2011

dia datang lagi

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm hati pun xpe...

sape yang datang??sape yang datang???hish...excited bebenor nak tau nye...bagus la aok-aok sume excited..DIA bukan la siapa-siapa...DIA hanya datang sekali je setahun..^_^..so dia tu adalah ISRA' MIKRAJ....maghrib jap lagi..genap la 27rejab...pd 1432hijrah.....kenapa aku cakap magrib da genap 27rejab???bukan 12 tengahmalam nanti?? sebabnye bagi  mereka yang tidak tahu,dalam bulan islam,bermulanya hari baru ialah pd waktu maghrib..so malam ni pakat-pakat la kite beribadah kepadaNYA..bukan sebab nak pahala banyak(tu dah salah niat) tapi untuk kite lebih mendekatkan diri kita kepadaNYA..sambil-sambil tu kite hayati sejarah disebalik ISRA' MIKRAJ ni...^_________^


sedikit sebanyak sejarah yang terkandung dalam isra' mikraj ni....kite sume tau kan...selepas peristiwa ni berlaku,kita diwajibkan solat 5 waktu sehari semalam(5 waktu ni puyah kite nak buat)....so takmau la cite pasal tu...banya kisah mengenai ISRA' mikraj yang boleh kite dapat..semasa Nabi Muhammad S.A.W dibawa oleh malaikat Jibril untuk naek ke langit bertemu ALLAH S.W.T...ketika sampai di langit yang pertama, malaikat Jibril memberi salam kepada malaikat yang menjaga pintu langit pertama(untuk masuk ke langit pertama),malaikat tersebut malaikat Jibril bawak siapa,beliau menjawab,Muhammad S.A.W...malaikat tersebut izinkan Jibril dan Nabi Muhammad S.A.W untuk masuk...mereka berjumpa dengan nabi Adam A.S..baginda melihat nabi Adam A,S tersenyum apabila menoleh ke kanan,dan kelihatan sedih apabila menoleh ke kiri..lalu baginda bertanya kepda Jibril...sebelah kanan Nabi Adam A.S adalah umatnya yang akan masuk ke syurga(sbb tu baginda tersenyum) manakala umatnya yang berada di sebelah kiri pula,akan masuk keneraka(sbb tu baginda bersedih)....
seterusnya malaikat Jibril dan baginda meneruskan perjalanan ke langit..

  1. langit ke-2 perkara yang sama diulang oleh malaikat Jibrail iaitu memberi salam dan meminta izin..disini Jibrail dan baginda Rasulullah bertemu dengan nabi ISA A.S dan nabi YAHYA A.S, 
  2. di langit yang ke-3 pula,masih mengulai perkara yang sama,dan bahinda dan Malaikat Jibrail bertemu dengan nabi YUSUF A.S, 
  3. langit ke-4 malaikat Jibrail masih mengulai yang sama dan bertemu dengan nabi IDRIS A.S
  4. langit ke-5 malaikat Jibrail masih mengulai yang sama dan bertemu dengan nabi HARUN A.S yang mana dikelilingi kaumnya,bani israil
  5. langit ke 6 malaikat Jibrail masih mengulai yang sama dan bertemu dengan nabi MUSA A.S
  6. langit ke-7 malaikat Jibrail masih mengulai yang sama dan bertemu dengan Nabi Ibrahim(nabi yang paling dekat dengan ALLAH S.W.T)..tapi ada ceritanya..setiap kali malaikat Jibril dan baginda hendak masuk ke setiap langit,malaikat Jibril akan memberi salam kepada malaikat penjaga langit dan meminta izin untuk masuk...ketika sampai di SIDRATUL MUNTAHA atau ada riwayat yang mengatakan NUR,malaikat melepaskan baginda untuk bertemu dengan KHALIQ berseorangan...baginda bertanya,kenapa malaikat Jibril tidak turut serta,Jibril menjawab,aku tidak boleh masuk ke sana..betapa istimewanya RASULULLAH disisi ALLAH.hanya baginda yang dapat bertemu YANG ESA...^______^


moral dari cerita ni yang aku nak bagi tau adalah penggunaan salam..selalunya kita akan memberi salam kepada yang lebih mulia,yang tinggi tarafnya dari kita,,,contohnye cikgu dan anak murid..anak murid yang bagi salam kat cikgu..tapi sebenarnya,kita semua salah konsep....sebenarnya,yang lebih mulia dari kita yang seharusnya memberi salam....kenapa??kita tengok masa zaman baginda....para sahabat berebut-rebut nak beri salam pada baginda sampai ada seorang sahabat(saidina ALI kalau tak silap,sila betulkan kalu salah) sanggup menyorok di belakang pokok semata-mata nak beri salam pada baginda,tetapi,tetap baginda dulu yang memberi salam....malaikat Jibril yang ketua segala malaikat pun kene bagi salam kat malaikat-malaikat lain....RENUNG-RENUNGKAN LAH....


p/s: selamat menyambut isra' mikraj..tetapkan niat anda..dan selamat ari lahir kepada adik bongsu ku yg mana tarikh lahirnya jatuh pada 27rejab...

13 kejicacimaki:

Isteri Encek Bard said... Reply To This Comment

subhanallah

TeAqArH said... Reply To This Comment

@Isteri Encek Bard ^_^

nuyui a.k.a miss NUSHA said... Reply To This Comment

setahun sekali~

TeAqArH said... Reply To This Comment

@nuyui a.k.a miss NUSHA kita raikan tp dengan niat yang btol...jgn jadi macam abu jahal...^_^

muslimbay.com said... Reply To This Comment

xramai yg tahu..tahu sebut jer
sy singgah dri blog niena dan follow terus

TeAqArH said... Reply To This Comment

@muslimbay.com tahu jugak..tp tahu ikot la kan,,,bertanye xnak pulak..^_^..
thnx foloe...

LUNA LANUN said... Reply To This Comment

bertitik tolak dr peristiwa isra' mikraj ni la kita umat Islam merasai nikmat solat Fardhu yg didiskaunkan kepada 5 waktu sahaja...

Entri terbaru:

1. Mohon Sebarkan - Gambar Palsu vs Gambar Sebenar Batu Terapung Dalam Peristiwa Isra' Mikraj
2. Bukan Nak Jaga Tepi Kain, Cuma Prihatin Pada Orang Lain
3. 7 Tips Menjadikan Artikel Blog Anda Mesra Pembaca
4. Farmville Memang Wujud Di Papar, Sabah
5. Kompleks Sejarah Bukit Malawati, Kuala Selangor

by LUNA LANUN

TeAqArH said... Reply To This Comment

@LUNA LANUN discount yg mane kite still wat leceh

Ila Aqilah said... Reply To This Comment

teaqarh, selamat beramal :)
jom pakat beribadat ramai-ramai bulan Rejab ni..thee

muz said... Reply To This Comment

selamat beramal...

Fadzmie Mohamad said... Reply To This Comment

Sama-sama kita berdoa agar kita sentiasa tetap di landasan-Nya. Selamat beramal untuk kita bersama~! :)

TeAqArH said... Reply To This Comment

@muz selamat jugak utk muz...

TeAqArH said... Reply To This Comment

@Fadzmie Mohamad sharing is caring..ilmu kat dunia takkan abis pun...