Tuesday, June 28, 2011

tanpa sedar!!!!

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm hati pun xpe...
arini cik debab nak cite pasal SYIRIK..yang mane aku tau korang mesti tau maksud syirik kan..tak tahu secare detail tp mesti tau jugak..sebab penah belajar dalam pendidikan islam kan,,tp x ingat la kurun bile...^_^...ok pada sapa yang tak tahu maksud syirik,meh nak bagi maksudnye..ni atas ikhsan uncle WIKI okeh....baca dan hayati maksudnye okeh kawan-kawan dan readers tersayang...

Syirik adalah perbuatan menyekutukan Allah dalam apa juga bentuk sama ada perkataan, pegangan, perbuatan dan iktiqad iaitu dengan menjadikan suatu yang lain iaitu makhluk bernyawa atau tidak sekutu bagi Allah.
Firman Allah yang bermaksud: “Bahawasanya, sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya syurgadan tempat kembalinya ialah ke neraka.” – (Surah al-Ma’idah, ayat 72)
Firman-Nya lagi yang bermaksud: “Bahawa sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa seseorang yang syirik kepadanya dan Allah akan mengampunkan kepada sesiapa yang Dia kehendaki iaitu selain dari dosa syirik. Barang siapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar.” – (Surah an-Nisa’, ayat 48)


hari dalam entry aku ade firman ALLAH...mesti la nk kukuhkan maksud syirik tu dan maklumat lebih....okeh...aku bukan la nak cerita secara detail pasal syirik..korang kompem-kompem leh guna khidmat pakcik google atau bertanya pada yang lebih arif seperti ustaz or ustazah kan...sebab aku bukan la terlalu berilmu untuk dijadikan bahan rujukan...cume ade la sikit ilmu yang boleh dikongsikan bersama readers sume...^_^

apa yang aku nak story arini pasal JENIS syirik...ade dua jenis..yang ni yang aku belajar la..1) syirik  jali(terang dan nyata)  syirik yang terang, nyata dan besar yang boleh menyebabkan seseorang itu dianggap jatuh ke tahap kufur. 2) syirik khafi(tersembunyi) syirik yang kecil dan tersembunyi yang menyebabkan hilang atau luputnya pahala seseorang. Syirik itu banyak berkaitan dengan perbuatan riak di dalam beramal atau melakukan sesuatu perkara.

aku pecahkan lagi ape yang aku nak cite secara lebih mendalam..SYIRIK KHAFI(tersembunyi)...nape mesti aku pilih yang tersembunyi?? nape aku tak pilih yang terang dan nyata?? jawapan dia...sah2 la yang terang tu korang da tahu dan biasa dengar kan..sama da dalam tv atau suratkhabar....tp kite seolah-olah terlupa yang tersembunyi..dats why la aku pilih yang tersembunyi..^_^..so da dpt la jawapan aku..puas hati tak?? lau tak puas hati takpe..aku takkan marah pun..hak masing2 okeh...nak bagi situasi ni...

situasi 1 (hantu momok)
sedar tak kite..sedari kecil kite semua selalu disogok oleh orang-orang tua pasal hantu momok bagai..lagi-lagi waktu maghrib(suh balik umah,tak bagi maen sampai malam) dan tengah malam(sebab suruh tido awal)..memang la tujuan mereka baek kan..tapi mende tu kadang-kala mendidik kite sampai ke besar..kite lebih takutkan hantu dari ALLAH....padahal hantu,jin syaitan tu sume makhluk ALLAH jugak..yang mana jin ni boleh nampak kite(Sekaran) bile berada di dunia...tapi bile kat akhirat nanti,jin tak dapat melihat manusia,sebaliknya manusia yang dapat menegok jin..tengok la puas-puas yang mana waktu tu sume manusia sibukkan hal diri sendiri je..betol tak ape yang cik debab cakap ni?? p/s-korang ingat lagi tak nama hantu-hantu yang ditakutkan kat korang tu??
kang aku letak gambar hantu,korang tak tdo malam lak sebab 'takut'
situasi2 (waktu sakit)
ni lagi satu....sakit je..jom g klinik,amek ubat..nak sihat kan?? nak baek sakit,mestilah kene makan ubat...wah..wah..wah..sesedap rasa je kan..dengan izin ALLAH TA'ALA baru kte boleh pulih dari sakit tu...bile tak baek-baek sakit..duk salahkan ubat(ubat x berkesan la,hape la),duk salahkan doktor.hish..taknak tuju kat diri sendiri tu..sakitkan penghapus dosa kecil...ni sakit sikit merungut...btol tak??
incik ubat utk mereka yang sakit....(usaha)
situasi3 (sewaktu berjalan seorang dan ditegur)
situasi ni mesti selalu berlaku kan..pegi jalan sorang-sorang dan terserempak ngan kawan...soklan cliche akan ditanye..'KO JALAN SORANG JE KE???' ada yang akan maen-maen jawab sebab sakit hati ngn soklan tu kan..dah nampak kite jalan sorang,mestilah sorang..hah..yelah sorang..sorang dengan mata kasar..tp berdua sebenarnye...sape??jeng jeng jeng......dengan ALLAH TA'ALA..jangan la ckpa orang tu WALI ke hape bila dengar jawab macam tu....memang orang biasa la...kite perlunya DIA disisi kite..untuk kite bergerak ke sana kemari...mesti korang x paham kan situasi ketiga ni...hehehe..aku nak terang dalam bentuk tulisan ni pun x bape nak reti..tapi macam tulah konsep dia..la 1.kat bahu kiri kanan kite ni kan ade malaikat pencatit dosa pahala..so,bukan sorang-sorang la korang berjalan kan???pikir semula....^_____^



p/s- panjang lak repekan arini...hehehe..

2 kejicacimaki:

Fay said... Reply To This Comment

da la bru tengok cter karak td.. huhu

TeAqArH said... Reply To This Comment

sila jgn lalu kt highway tu waktu tgh2 malam okeh..hehehe..^_^