Thursday, July 28, 2011

jangan jadi BODOH!!!!

assalamualaikum w.b.t untuk semua yg masih singgah di belog usang milik cik debab ni.....

semalam cik debab ade majlis...arini pun ade majlis..pelik betol cik debab ni..name penganggur terhebat tapi sibuk mengalahkan pekerja dan pelajar yang berdedikasi...ish3....tengah syiok2 dinner tadi..dengar la satu cerita...ni sume cerita hasil mengikut hawa nafsu semata...sedikit MUTIARA HIKMAH IBNU 'AITHAILLAH

"Pangkal segala maksiat, kelalaian,dan syahwat adalah pengumbaran nafsu.
Dan pangkal segala ketaatan, kewaspadaan,dan kebajikan  adalah pengekangan nafsu.
Bersahabat dengan orang bodoh yang tidak memperturutkan hawa nafsunya lebih baik bagimu daripada
bersahabat dengan orang pintar yang memperturutkan hawa nafsunya.
Kepintaran apa lagi yang disandangkan pada orang pintar yang selalu memperturutkan hawa nafsunya?
Dan kebodohan apalagi yang dapat disandangkan pada orang bodoh yang tidak memperturutkan hawa nafsunya?"

sedikit je cerita mengenai seseorang yang menjadi mangsa hawa nafsu ni....ade sorang ni(seorg perempuan) telah disantau oleh seorang(perempuan yakni kakak angkat kpda mangsa) kerana sedikit saje kelebihan yang ada pada mangsa...dia seorang yang cantik,bijak,pandai dan pelbagai..menjadi mangsa hanya kerana itu..kakak angkatnye jeles dengan dia....

hurm..hidup sekarang betul2 perlu kepada benteng diri yang kuat...perlu tahu macam mana kite nak berlindung atau berlawan bila diserang oleh musuh yang nyata dan tak nyata...if nyata senang la sebab kite nampak..tapi untuk yang tak nyata??macam mana pulak???sentiasa la mohon perlindungan dari yang ESA...kita ni hambaNYA yang kerdil...tunjukkanlah kelemahan kita sebagai hamba..bukan sombong dan megah dengan apa yang ada pada kita...

kita jangan jadi bodoh hanya kerana nak mengikut kata nafsu yang mendorong ke arah keburukan....kite menjadikan orang laen susah dengan ape yang kite buat sedangkan kite bersenang-lenang...lau ALLAH bayar cash kat dunia takpe...tapi lau kat akhirat????renung2kan lah...jangan jadikan orang laen untuk pelepas nafsu diri sendiri..kite mampu berusaha untuk mencapai sebuah kejayaan...

1 kejicacimaki:

aimie amalina said... Reply To This Comment

betol!
waaaa
sekrg ni gejala2 sihir sgt berleluasa..adoii..