Thursday, August 4, 2011

bersama bersatu

assalamualikum w.b.t kepada sesiapa saja yang sudi singgah belog usang ni...
tak mau bebel panjang juz nak muhasabah diri sendiri dan sesiapa saja yang singgah belog ni..^_^ kita semua sebagai orang islam haruslah bersama2 dan bersatu untuk menguatkan lagi kekuatan dalam agama itu sendiri..bukan hanya bergantung kepada beberapa pihak...berdasarkan firman ALLAH S.W.T:
"Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNyasurah ali imran:103
yeah...cik debab admit yang kita sangat mudah untuk bersama tapi untuk bersatu ia semacam satu perkara yang susah sedangkan bila kita bersatu,sesuatu perkara yang mustahil pun mampu kita semua lakukan...contoh paling simple la cik debab bagi...masa bulan puasa ni kite leh tengok dengan mata kasar dan diselami sedalam tujuh lautan dengan mata hati...

kite amek contoh masa solat terawih yer..ni pada siapa yang pergi la...pergh...lau pegi masjid mesti ramai la..pehtu berpusu2 an orang yang amek peluang terawih ni..alhamdulillah...tapi kite tengok time nak solat..masa ni sebenarnye sangat la menguji hati sanubari cik debab....susahnye nak tengok masing2 rapatkan SAF tu..lau ade yang dah kedepan tu...dibiarkan SAF tu kosong..so korang paham2 la ape status SAF tu...terputus saf tu...rugi je...pehtu ade jenis spesies manusia yang duk cari tempat paling strategik..ape la tmpt strategik tu??belakang imam agaknye??tidaaaakk..tidak sama sekali.....tempat strategik ni berdekatan ngan kipas atau aircond....adoi..korang nak sembah ALLAH ke nak duk ngadap kipas or aircond tu??sampai sanggup tengok saf tu terputus??macam mana la nak bersatu macam tu..benda yang simple macam tu susah nak buat..sepatutnye setiap yg solat tu bahu bertemu bahu x bagi SETAN tu duk(Tau la sekarang SETAN tgh kene rantai,jgn jadikan tu alasan)..ni tak...jauh sampai leh letak lagi sorang....adoy...

kite yang dah besar panjang ni..cube la berfikir dengan matang...yer...senang kan nak sebut...tai mende ni tak mustahil pun untuk dilakukan..kite da mampu untuk bersama tapi kenapa kite tak mampu untuk bersatu???SOLAT mampu mendisiplinkan kite tapi kita tak pernah nak terima pakai..lau solat pun style patuk ayam je...

dengan bersatu kita mampu menjadikan sesuatu yang mustahil sebagai tak mustahil

6 kejicacimaki:

hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock said... Reply To This Comment

Allah tidak akn memandang puak yang berpecah belah ..:)


excellence!

TeAqArH said... Reply To This Comment

^_^

Abang Stalker said... Reply To This Comment

itu golongan yg mementingkn dri sdri..

TeAqArH said... Reply To This Comment

@Abang Stalker nak tegur,org yg da berstatus makcik...t ckp kite kurang ajar pulak..jd serba salah dibuatnya

iPai said... Reply To This Comment

betul laa .. patut kena penuh saf depan baru betul .. ni nak sgt bawah kipas ni ..

TeAqArH said... Reply To This Comment

@iPaiduk kejar kipas..mmg sampai sudah x penuh..lau masing2 xnk amek tanggungjwb