Thursday, August 4, 2011

jom bersahur!!!

assalamualaikum w.b.t untuk semua....
alhamdulillah syukur nikmat..arini masih berkesempatan untuk melaksanakan tanggungjawab kepadaNYA....JOM KITE SAHUR!!!! bukan la rancangan singgah sahur yang kat tibi3 tu...jangan korang p bukak tibi pulak..jenuh...jom la kite same2 meriahkan sahur yang sinonim ngan puasa ni....ramai antara kite yang selalu mengambil enteng tentang SAHUR ni...al-maklumlah..ia bukan perkara wajib..ia hanyalah SUNNAH semata2...mende yang simple dan yang senang dibuat la orang selalu tinggalkan..
tahukan anda(cm trivia pulak) bahawa sahur ini membezakan PUASA MUSLIM dan PUASA YAHUDI...tak percaya??ni ade hadis
"pembeza antara puasa kita dan puasa Ahli Kitab adalah makan sahur" (riwayat muslim)
dalam sahur ini adenye keberkatan dari ALLAH S.W.T(korang xnak ke amek peluang ni??bukan senang okeh) sabda Nabi S.A.W
"bersahurlah,sesungguhnyapada sahur itu ada keberkatan" (riwayatal-Bukhari dan Muslim)
BARAKAH adalah sesuatu yang penting dalam kehidupan ini..kite boleh buat ape je yang kite nak.nak berjaya dalam hidup pun boleh andai ade usaha tapi jika semua yang kite lakukan tu tak mendapat berkat dari ALLAH S.W.T ,maka semua itu adalah sia-sia belaka...

kita bersahur ni hasilnye dari makanan yang halal dan juga minuman yang halal...(jangan la ade yang gedik2 g makan mende yang x halal or p minum air yg x sepatutnye) sabda Nabi S.A.W
 "sesiapa yang ingin berpuasa,sahurlah dengan sesuatu"(riwayat Ahmad,disahihkan dengan syawahid)
berdasarkan pada hadis juga,kita digalakkan bersahur dengan tamar.sabda Nabi S.A.W
"sebaik-baik puasa orang mukmin adalah tamar" (riwayat Abu Daud,Ibn Hibban dan Al-Baihaqi,sanadnya sahih)
kita juga disunatkan untuk melewatkan sahur ye kawan2 semua... bersahur terlalu awal tidakla digalakkan sebaliknya disunnahkan untuk melewatkannya.
kata Zaid bin Thabit "kami bersahur bersama Rasulullah s.a.w kemidian terus pergi untuk bersolat(subuh)" Anas bin Malik bertanya beliau: "berapa lama sahur azan dan sahur tersebut?" jawab Zaid "kadar 50ayat(al-quran)" (riwayat al-Bukhari dan Muslim)
SUMBER RUJUKAN ] untuk keterangan..sila la lawat tapak sumber tu erk..^_^

11 kejicacimaki:

Ashraf Jalil said... Reply To This Comment

burrpp..kenyang sudah..alhamdulillah...

aimie amalina said... Reply To This Comment

joooooommm sahor!

TeAqArH said... Reply To This Comment

@Ashraf Jalil sahur ape arini ash???

TeAqArH said... Reply To This Comment

@aimie amalina imsak sudah...sakit tekak la pulak

Khuzrin Kamarudin said... Reply To This Comment

Sahur itu membezakan antara puasa Islam dan yang lain...

Anum said... Reply To This Comment

ermmmmmmmmmm

Isteri Encek Bard said... Reply To This Comment

tq for sharing

SweetLikeWhat said... Reply To This Comment

tak boleh tak sahur sebab ade gastrik..hehe.. :)

misz sheyla said... Reply To This Comment

uuuuuuuuu T__T tak bangun sahur...

NasZ said... Reply To This Comment

pagi tadi sahur air susu je.

MOHD NASER.com

iPai said... Reply To This Comment

moga kita dapat barakah daripada bersahur .. amin ..