Monday, August 15, 2011

PERISTIWA di bulan RAMADAN

assalamualaikum w.b.t untuk semua yang sudi jenguk sini walaupun sesaat..^_^

alhamdulillah kita da masuk setgh bulan berpuasa.....tggl lagi 2minggu sebelum kite menghabiskan bulan ini..sayu pulak rasanya..masih sempatkah aku untuk berjumpa dengan ramadhan tahun hadapan..jika kite rajin membaca sejarah2 pada zaman nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat...banyak peristiwa yang berlaku ketika bulan ramadhan ni....lau kite tak tau..meh teaqah nak share kan..^_^ betapa hebatnya MUSLIM dalam bulan RAMADHAN yang MULIA ini..^_^ 

- Nuzul Quran merupakan peristiwa turunnya ayat al-Quran yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w. hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini. Peristiwa Nuzul Al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad s.a.w.

- Perang Badar berlaku pada 17 ramadhan tahun ke-2 hijrah, dan umat Islam telah mencapai kemenangan.
sama2 kita hayati...bulan Ramadhan,walaupun kite berpuasa setengah hari,bukan alasan untuk kite sentiasa merungut dan malas buat kerja...hanya kerana LETIH,banyak alasan yang mampu kite cipta...tengok pd zaman Rasulullah..berebut2 nak pergi berperang..bukan berperang waktu malam tapi berprang di siang hari,dengan panas terik..^_^

- Pembukaan Kota Makkah(fathu makkah) berlakunya pada bulan Ramadhan tahun ke-8 Hijrah

- Berhala-berhala yang disembah sekian lama di sekitar Baitullah dan Kota Makkah dihancurkan pada bulan Ramadhan tahun ke-8 Hijrah

- Kerajaan Islam menumbangkan kerajaan Parsi pada bulan Ramadhan tahun 15hijrah

- Salahuddin al-Ayyubi mengalahkan tentera salib pada bulan Ramadhan tahun 584 Hijrah

- Mesir dan Syria menewaskan Israel di semenanjung Sinai pada bulan Ramadhan 1393 Hijrah

sama-sama kita hayati bulan yang mulia ini..yang banyak peristiwa yang berlaku di dalam bulan ini....

8 kejicacimaki:

aimie amalina said... Reply To This Comment

info yg baekk nih!
maceeeehhh!

Niena Pengembara Ilahi said... Reply To This Comment

peristiwa tu jarang org igt... valentine igt la pulak

Anum said... Reply To This Comment

thanks for sharing

iPai said... Reply To This Comment

hari tuh dengar ceramah daripada ustaz pasal benda ni .. dan ada isu yang diketengahkan tapi tidak di eksplen secara detail iaitu pada bulan ramadhan, iman orang islam memang lagi baik daripada bulan yang lain ..

dan sebab tuh amalan pada malam hari betul2 membantu jihad dalam perang ..

itu yang saya fikir laa ..

TeAqArH said... Reply To This Comment

@aimie amalina same2...^_^

@Niena Pengembara Ilahi yg haram duk sambut duk beria p sambut n ingat

@Anum welkem...^_^

@iPai tp kita...malam hari duk wat pa???duk berdating ngn bantal busuk<--duk kata kat diri sendiri la ni..hadoi..bila ntah nk berubah

Mohd Areef said... Reply To This Comment
This comment has been removed by the author.
Mohd Areef said... Reply To This Comment

ada lagi..

15 ramadhan : lahirnya imam hassan bin ali (cucu Rasulullah saw)

19 ramadhan : imam ali bin abi talib diserang dgn pedang beracun semasa jd imam solat subuh..

TeAqArH said... Reply To This Comment

@Mohd Areef imam ali ni ayah pada imam hasan kan??? thnx utk sharing ni abg...same2 kite menghayati peristiwa ni...^_^