Monday, August 1, 2011

yey...esok puasa!!!!

assalamualaikum w.b.t untuk semua...
beronok-ronok rasanya hari ni....^_^..da msuk pun 1ramadhan...so esok bermula la semua orang islam di malaysia ni untuk menunaikan ibadah puasa...sinonim dengan puasa ni mestilah kite melakukan solat terawih pada malamnye....tapi jangan la lakukan kerana terpaksa ke atau sebab mengikut..tapi ikhlas dari hati nurani yer kawan2 semua..^_^ 
sempena kita da berterawih pada malam ni..nak tanya la kawan2 sume...tau tak sejarah mengenai TARAWIH ni?? bagi yang dah tahun takpe la bagi yang tak tahu lagi tu..meh la cik debab nak story-mory sikit erk...tak dapat banyak la sebab cik debab sendiri tak tahu secara menyeluruhnye~~~~
sejarah solat sunat TARAWIH ni dimulai oleh RASULULLAH s.a.w di Masjid Nabawi.baginda Rasulullah s.a.w mengerjakan solat sunat TARAWIH ini di masjid, lalu para sahabat mengikutnya. pada malam berikutnya, baginda mengerjakan lagi solat tarawih di masjid dan para sahabat makin ramai yang mengikutnya. pada malam yang ketiganya lebih ramai para sahabat telah sedia menunggu ketibaan Rasulullah s.a.w di masjid tetapi baginda tidak hadir. (baginda mengerjakan tarawih di rumah). esoknya Rasulullah s.a.w bersabda kepada mereka : "Sesungguhnya aku melihat sambutan drpd kamu. aku tidak hadir pada malam itu hanya kerana takut solat itu diwajibkan ke atas kamu." jika solat tarawih itu difardhukan, tentulah sangat memberati umat islam(betapa Rasulullah menyayangi umatnya)
hadis yang diriwayatkan oleh Jabir b. Abdullah: "Rasulullah s.a.w telah bersolat degan kami di bulan ramadhan 8rakaat dan witir. maka pada malam berikutnya kami telah berkumpul di masjid, dan kami mengharapkan baginda keluar tetapi baginda tidak turun ke masjid sehinggalah waktu subuh. kemudian kami masuk menemuinya dan kami berhimpun di masjid dan mengharapkan Rasulullah s.a.w bersolat dengan kami. maka baginda bersabda : sesungguhnya alu takut is(solat tarawih) diwajibkan ke atas kamu" (Sumber dari buku panduan solat tarawih by haji johari haji alias)
 sikit sebanyak sejarah solat tarawih ye kawan2 sume...so marilah kite semua menunaikan solat sunat tarawih yang hanya datang sekali setahun jer...uginya tak amek peluang macam ni....time ni a kite dapat dating dengan KEKASIH yang KEKAL..bukan kekasih duniawi....
Fhadilat solat terawih....ni cik debab akan hapdate setiap hari yer..^_^...

7 kejicacimaki:

Etong said... Reply To This Comment

terima kasih kerana share..salam ramadhan :)

Nizam Ijam said... Reply To This Comment

selamat berpose... :)

alif ismail said... Reply To This Comment

salam...

Selamat menjalani ibadat puasa dengan sempurna.

Selamat bersahur juga!!

Salam Ramadhan dari alif..

Popoi said... Reply To This Comment

selamat berpuasa!! ^_^

Anum said... Reply To This Comment

selamat berpuasa

syerz eyryn said... Reply To This Comment

selamat berpuase :)

NasZ said... Reply To This Comment

selamat menyambut ramadhan dan solat terawih..

MOHD NASER.com