Sunday, July 31, 2011

jadual waktu berbuka dan imsak pahang

assalamualaikum w.b.t kepada semua yang jenguk belog usang ni...
insyaAllah kite semua yang beragama islam khususnya yang berada di malaysia akan mula menyambut kedatangan bulan ramadhan yang mulia ini...yang ditunggu2 kehadirannya setiap tahun...so cik debab nak tepek la jadual berbuka dan imsak untuk negeri PAHANG je la mampu untuk diletak dalam belog usang ni..^_^

sila kelik kat gambar untuk tumbesaran melampau2 okeh..

sumber sari berita utama jadual adalah dari MUIP....
sedikit renungan dan nasihat untuk diri sendiri - jangan kite lakukan ibadah puasa kerana orang suruh atau adat seperti dalam entry abg WACANA....tapi lakukanlah ibadah puasa kerana tanggungjawab kita sebagai seorang hambaNYA....selamat beramal...

Friday, July 29, 2011

sebelum puasa menjenguk~~

assalamualaikum w.b.t sume...pe habaq??sehat dak??hope sehat la yer..^_^

macam yang diheboh2 kan....ahad ni hati untuk tengok anak bulan kan..dan insyaAllah kite puasa isnin tu..yuhuuuu....tak sabarnye nak pose..hehehe...so ahad malam ni kompem2 la terawih kan..siyesly..rindunye dengan kedatangan bulan ramadan ni..nak manfaat betol2 dan nak dating dengan bulan ni..^_^ 
time tengah2 pose ade mende2 yang boleh mengundang pembatalan puasa kite tu erk...so sebelum kite sume eksited nak pose..jom kite lakukan aktiviti ni puas2 okeh..^_^

sila la korenk idung tu sepuas2nye...sebab korek idung ni nikmat sungguh..selalu tgk org korek idung time feling tgk tv(cm diri sendiri jer)..time tgh drive(selalu tergelak2)

ni memang salah stu ikmat dunia jugak...hehehe..lagi2 gune pengorek telinge besi(yg taik telingenye kering la)...lau guna kapas tu..x feeling langsung...

hah! ni nikmat gak buat time puasa....yelah..tengah2 lesu tu..pkol 6 korang g mandi..dgn alasan nak cepat solat maghrib...argh..jangan gedik...mandi awal lg...so sape yang suke sgt mandi area pukul6..sila la mandi puas2 sebelom kite pose ni erk..nanti kempunan pulak...

untuk yang dah kahwen tu...jangan gatai2 pulak nk berjimak time pose..kang x pasal2 je si suami kene kifarah pose 2bulan...ish3....sabar ye..malam masih ada..^__^

MARHABAN YA MARHABAN SHAHRUL RAMADHAN....

Thursday, July 28, 2011

ngauman harimau!!!!!

Assalamualaikum w.b.t semua..
mesti ramai tengah kuciwa sebab harimau dah kene baham ngan singa an..^_^

aku cam suke lak bile harimau dah dibahan oleh binatang singa tu..okeh..aku tak emosi ke ape...aku BANGGA dengan kehebatan yang ditonjolkan skuad HARIMAU MALAYA...mereka berusaha bukan tak berusaha....dari yang mengutuk tak habis2 tu..korang maen ke???cube korang kat tempat mereka??? taknak lak pikir...depa tu sume galas tanggungjawab negara..bila menang..korang puji tak hengat dunia..bila kalah..k2..orang kutuk macam depa tak pernah berbakti kat negara pulak...
ape punye pikiran la macam ni..nak komen,tak payah la nak melebih2 emosinye..kite ni lagi suke mengkritik(nak jadi pengkritik tegar mungkin) dari mengkaji..hish....dah2...malas nak membebel panjang kat sini...ape pun..

TAHNIAH SKUAD HARIMAU MALAYA....CUBA LAGI 4TAHUN....SHARPKAN LAGI SKILL..^_^

BEN ASHAARI CARI BLOG ..CEPAT !

KELIK SINI untuk melompat ke sana

nak join jugak walaupun belog ni tak seberapa.....hope abg ben sudi terima penyertaan ni..^_^ tak sabarnye nak join kontest ni..^_^

kali ni nak tulis pasal sabar...SABAR!!!! satu perkataan yang mempunyai dua suku kata yang amat mudah untuk dilafazkan tapi amat payah untuk dibuat....kenapa??tepuk dada..tanya iman...dari sabar la iman boleh di baja...dengan sabar jugak dapat menguji seseorang...kite letakkan contoh..seorang perempuan yang menjadi isteri dan dengan izin ALLAH dia mengandung zuriat yang halal hasil dari perkahwinannye dan mengandung selama 9bulan 10hari...dan bila dilahirkan..si ibu selamat manakala si anak kecil pergi meninggalkan dunia yang fana ini tanpa sempat melihat wajah ibunya...sedih kan bila kite tengok situasi ni lagi2 bila kite tengok si ibu meraung dan lebih malang lagi terkena meroyan(mintak jauh dari diri sendiri)...dari sini kita da dapat ujian dari yang ESA...ujian kehilangan anak yg si ibu kandungkan dan diberi kasih sayang sejak di dalam perut lagi....
jika sabar tidak ada dalam diri dan sifat itu tak dapat di pupuk akan berlaku la jerit-menjerit,raung meraung,meroyan dan menyalahkan takdir...masa ni kite akan dengar ramai yg akan cakap..sabar la.mudah kan..tapi yang hadapi tu susah nak buat....masa ini lah iman di dada boleh terukur....sebenarnya tak ramai yang nampak hikmah kehilangan anak ketika masih bayi atau pun selepas dilahirkan....mereka akan membantu ibubapa mereka di akhirat kelak..tengok!!ganjaran dari ALLAH..tp bg mereka yang tak kuat iman dan menyalahkan takdir bagaimana pula??? sama2 kite renungkan..dan cube la tanam sifat sabar dalam diri kita sendiri...

sama2 kita muhasabah diri kita....wallahu'alam

ngaaaaauummmm!!!!

assalamualaiku w.b.t utk sume yang sudi mengintai kat sini..lalalala..

lagu ni ditujukan khas buat skuad harimau malaya yang akan menetang singapura malam ni..kalah menang itu belakang kire...yang penting maen bersungguh2..kalau kalah..biarlah kalah bermaruah...gudluck untuk semua pemaen.....all da bez....
BAHAM ITU SINGA!!!!!!

jangan jadi BODOH!!!!

assalamualaikum w.b.t untuk semua yg masih singgah di belog usang milik cik debab ni.....

semalam cik debab ade majlis...arini pun ade majlis..pelik betol cik debab ni..name penganggur terhebat tapi sibuk mengalahkan pekerja dan pelajar yang berdedikasi...ish3....tengah syiok2 dinner tadi..dengar la satu cerita...ni sume cerita hasil mengikut hawa nafsu semata...sedikit MUTIARA HIKMAH IBNU 'AITHAILLAH

"Pangkal segala maksiat, kelalaian,dan syahwat adalah pengumbaran nafsu.
Dan pangkal segala ketaatan, kewaspadaan,dan kebajikan  adalah pengekangan nafsu.
Bersahabat dengan orang bodoh yang tidak memperturutkan hawa nafsunya lebih baik bagimu daripada
bersahabat dengan orang pintar yang memperturutkan hawa nafsunya.
Kepintaran apa lagi yang disandangkan pada orang pintar yang selalu memperturutkan hawa nafsunya?
Dan kebodohan apalagi yang dapat disandangkan pada orang bodoh yang tidak memperturutkan hawa nafsunya?"

sedikit je cerita mengenai seseorang yang menjadi mangsa hawa nafsu ni....ade sorang ni(seorg perempuan) telah disantau oleh seorang(perempuan yakni kakak angkat kpda mangsa) kerana sedikit saje kelebihan yang ada pada mangsa...dia seorang yang cantik,bijak,pandai dan pelbagai..menjadi mangsa hanya kerana itu..kakak angkatnye jeles dengan dia....

hurm..hidup sekarang betul2 perlu kepada benteng diri yang kuat...perlu tahu macam mana kite nak berlindung atau berlawan bila diserang oleh musuh yang nyata dan tak nyata...if nyata senang la sebab kite nampak..tapi untuk yang tak nyata??macam mana pulak???sentiasa la mohon perlindungan dari yang ESA...kita ni hambaNYA yang kerdil...tunjukkanlah kelemahan kita sebagai hamba..bukan sombong dan megah dengan apa yang ada pada kita...

kita jangan jadi bodoh hanya kerana nak mengikut kata nafsu yang mendorong ke arah keburukan....kite menjadikan orang laen susah dengan ape yang kite buat sedangkan kite bersenang-lenang...lau ALLAH bayar cash kat dunia takpe...tapi lau kat akhirat????renung2kan lah...jangan jadikan orang laen untuk pelepas nafsu diri sendiri..kite mampu berusaha untuk mencapai sebuah kejayaan...

Wednesday, July 27, 2011

insan kamilkah aku???

assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera(dah macam cikgu pulak bunyinye)

terus cite...takde muqaddimah bagai....tadi dapat call yang one of my bff masuk sepital...terkejut melompat2 rasenye cik debab bile dapat call tu..sakit ape pulak ni?takde angin takde ribut tibe2 masuk sepital....dari yg dikaborkan...asid dalam perut da naek ke mulut...mcm mane tu erk?cik debab bukan dak medic nk paham mende ni sume..hadoi...jap g nak g melawat..nasib baek la kat kuantan..lau kat kl..memang tak terpegi la jawabnye...semoga kau cepat sembuh ye ilah..^_^

takde ribut takde angin boleh sakit??? same la untuk diri kita sendiri..kita takkan tahu bila kita akan sakit???bila kita akan diberi ujian oleh yang MAHA ESA untuk mengukur sejauh mana iman kita kepadaNYA..bila diberinya sedikit ujian(yg pd hemahnya adalah hadiah bg mereka yg beriman) mesti akan mengeluh..mula la menyalahkan orang sekeliling..menuding jari tak abis2...tak cukup dengan tu..mula menyalahkan yang MAHA ESA....cakap tak sayang aku la,aku da buat baek tapi nape jd mcm ni??aku mintak doa,susah nak dapat dan bagai lagi la(yg baek lambat je tp lau buruk,cepat je dpt)..cube la kite pikir...andai ALLAH makbulkan semua doa kite...adakah kita akan menjadi manusia yang BERIMAN atau menjadi manusia yang SOMBONG dan TAKABBUR??

tepuk dada..tanya hati...adakah kite sudah bergelar insan kamil????

Wordless Wednesday #5

assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.....
pergh...penat btol arini...1hari tak duk umah...ni baru jejak kaki kat umah.....tapi online jugak..sabor jelah erk cik debab...

Monday, July 25, 2011

BEN ASHAARI TANYA BERANI KE KRITIK BLOG AKU ?

assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera kepada pengunjung tersayang...
KELIK SINI untuk melompat ke tapak semaian

sila keritik dengan penuh ikhlas dan tuan tanah takkan marah dengan kritik..kritikan anda membantu belog ini

berchenta tak kene gaya

assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera kepada pengunjung tersayang...

sape yang berchenta??cik debab ke??bukan cik debab okeh...tapi kereta yang suke berchenta dengan jalan....hish..cik debab menyampah betol lau kete tu slow motion tak kene tempat....memang la bile bawak kete ni,memang sangat menguji kesabaran sampai mencapai tahap maksimum...memang mulut ni kadang2 ringan je nak kuarkan kata2 kesat tapi tak kuar la..juz mengeluh je...kadang2 tu kite nak kejar masa..nak elak dr jam tapi dia bawak macam siput je...kite nak kuar dari susur pun payah...kene berarap kar trafic light pejalan kaki yang ditekan manja oleh pejalan kaki terhormat....

bila da ade peluang...ya ALLAH..di buat jalan macam dia punye...slow je..lau tu kete tu yang nak tercabut ekzos ke..leh la nak dipertimbang akal waras ni..tapi,ketenye best..kete over de sea..tapi tulah...dpat maki free je dengan pemandu kereta yang mulutnye suke memaki hamun..hish...sila la hormati pengguna jalanraya yang laen.kite sume ni bayar tau cukai jalan..bukan awak sorang je yang bayar....

lagi satu spesies,,pasangan kapel yang suke berchenta tgh drive...bawak kete mengalahkan siput babi je...rase nak hon2 je kete tu..tak pun cari treler sebijik p langgar...lau ase nak dating,,jangan la tengah jalanraya tu..pegi la taman buaya ke(Senang kene baham).taman ular ke(boleh kene lilit ngan ular sawa),taman burung ke(biar kene berak ngan burung tu) dan macam2 tempat lagi....

sila hormati pengguna jalanraya yang laen

biaq betol???

assalamualaikum w.b.t kepada semua penjenguk setia belog ni dan yang baru singgah....
ce teke air ape??
tengah syiok2 tolong adik angkat a.k.a jiran terhebat di alam ini...teringat pulak pasal air di atas....air  ape??meh nak kabor ke deme2 sume...air NESCAFE TARIK....tapi ape yang pelik dengan air ni???ntah...cik debab pun tak tahu..tapi kejadian ni berlaku ke atas cik debab la...bermula la ceritanya pada hari ape ntah..tak ingat pun..muahahaha...cik debab ngan kawan cik debab pegi lepak kat kedai ni..time ni pkol 1pg kot(hish..ape la anak dara sorang ni..kuar umah pagi2 celik tu) sebabnye kawan cik debab da nak balik kedah..so saje la kuar ngan dia..baru je incik buntut ni cecah kusi tu...

tukang amek order dengan setianya dtg ke arah customer yang sentiasa betol ni..mintak order...depa sedap je order air teh o suam..cik debab dengan konpiden dan wajah bersinar2 pun order la air peberet cik debab...NESCAFE TARIK SATU!!!!...tibe2 je dengan muke alien peliknye..member cik debab pandang cik debab...hish...nape la dia pandang??da mula tak sedap hati..nape erk??kedai ni nescafe dia tak sedap ke??ke tak ori??(Ade ke??).

hish...dalam hati tu tak tenang..abis jugak la segelas air tu..hehehe..nak buat camno..aie peberet den..^_^..dalam kete...member cik debab telah disoal siasat macam polis..last2 tau tak pe jawapan dia??rase geram bercampur baur dalam diri ni..ase nak rotan2 je dia bila tau kenapa...lebih kurang cmni la jawapan dia...
biasanya yang minum nexcafe tarik ni orang laki je...lagi2 tgh2 mlm ni...pehtu ORANG TUA...

susah btol la nak terima hakikat..tapi cik debab nak tanye la pada yang lelaki..betol ke nescafe ni pelik lau pompuan yang order???

Sunday, July 24, 2011

syukran jazilan

assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera kepada semua yang tersayang..^_^

aik..tetibe arabic language pulak tajuk entry..sume orang pun tahu la maksudnye..TERIMA KASIH maksudnye...sape tak tau tu,cik debab da gtaw maksudnye tadi..sebenarnye nak update ari khamis aritu tapi setelah otak tidak dapat dicenterkan,tak jadi la nak update...kat sape yang cik debab nk ucapkan terima kasih ni??

cik debab nak ucapkan terima kasih kat mak tersayang cik debab sebab dah belanja cik debab 2helai baju untuk raya nanti..hehehe..cepat an beli..bukan ape..nanti takde saiz...biasa la...cik debab ni nak kate debab terlampau,tak la jugak...saiz tu selalu jugak menjadi buruan si pemakai..hehehe...so mak belikan 2 helai baju.syiok tol...tengok2 teros je beli...cik debab suke yang sempoi2 je...ni baju yang cik debab dapat..^_^
 tahun ni..warna itam menawan menjadi pilihan kalbu....chantek dan tak panas walaupun warnanya itam....suke2...leh pakai tuk dinner alumni bukak sem nanti..muaahahaha....
jubah denim menjadi pilihan hati yang menusuk2 kalbu ni..yelah..cik debab memang suke pakai jubah...lagi2 bile balik kampung...pergh..ade geng jubah hitam..sume ni belas ikhsan sape2 yang pegi buat umrah,sume pakat mintak tolong belikan...so banyak la jubahnye..ni jubah ni dibeli bukan utk kegunaan raya tapi untuk kegunaan pegi kelas..al-maklumlah..cik debab sangat2 malas nak iron baju kurung...tapi time datang rajin...berpasang2 gosok...hahaha....


geng2 jubah hitam...muahahahahaha

pembunuh tegar!!!

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...

sape sudi berkawan ngan cik debab yang dah jadi pembunuh untuk beberapa tahun ni??ni identiti rahsia cik debab....hahaha...tidak2..ck debab tak la sekejam itu untuk menjadi pembunuh kepada manusia tapi dengan rela hati menjadi pembunuh kepada ini....
lipas....
cik debab tak la takut tapi cik debab geli..lau nampak lipas je..automatik tangan ni p amek shieldtox tu....terus je dengan kejam p sembur kat lipas ni...sian dia..dia pun nak hidup jugak..tapi apekan daya...kehendak hati lebih dituruti...cik debab sangat alert ngan kehadiran ini serangga la...tengah syiok tidur lintang-pukang dengan penuh sopan,leh terjage sebab ini lipas..semata2 dia ade kat dinding..hish..cik debab sangat gerun lau lipas ni da mula maen cak2 time terbang yang tak macam burung tu....

malam tadi je..2ekor lipas menjadi mangsa kejam cik debab..hamek kau...2ekor tu....tanpa rasa belas cik debab bunuh depa...pilu pulak hati ni bila tengok lipas tu mati kat atas lantai tu..ish3..tapi semalam bukan membunuh lipas je yang cik debab wat..tapi cik debab ngan adik laki cik debab wat misi memburu ini binatang..
tak sior la cik debab nak amek gambar tikus yang fuk kat lorong gelap tu...hehehe

tengah syiok2 nak goreng telur malam tadi..terdengar bunyi merdu incik tikus ni..ape lagi...adikku yang syiok menatap lappy kesayanganku terus turun..'ade tikus ke??kat mane??' cik debab cakap la..tu..kat dapur...kat tempat masak tu..hish..dengan masyuknye..kami berdua menjadi pemburu tikus...tapi cik debab duk atas kerusi la...tak mau la lau tikus tu berlari2 anak atas kaki cik debab..euwwwwww....ingat nak perangkap tikus tu bawah baldi..boleh la dera..muahahaha..tapi tak dapat..dengan penuh masyuk je tikus tu berlari macam pelari pecut tu mencari tempat kuar...dan akhirnye..dia terlepas...bengang btol la...asenak tangkap dan panggang BBQ je bagi kat kucing..tapi kucing bandar sekarang penakut dengan tikus..hish...

masih sudi ke kawan berkawan ngn pembunuh tegar ni??

aku dikatakan TAKSUB?!!!!!

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...


cik debab taksub kat sape la pulak ni??? hish..macam2 la cik debab ni...okeh..cik debab tak taksub kat sape2 pun tapi ade sorang tinggalkan komen yang mengatakan cik debab taksub...hish..pelik jugak cik debab...tang mana yang taksubnye?? sebab cik debab wat entry khas untuk seseorang yang cik debab hargai ke?? nak tau entry mana??? [ KELIK SINI ]

takkan sebab tajuk entry cik debab macam tu,cik debab dikatakan taksub?? tajuk entry tu propa je lebih..saje nak wat gempak...tapi mungkin ade yang salah paham...okeh la..supaya nak elak salah paham..takdelah cik debab nak delete entry tersebut tapi cik debab nak terang lagi bersuluh..supaya takde berlaku salah paham lagi...

okeh..kenapa cik debab wat entry khas untuk [ INCIK BEBEN ]??? sebab musababnye BEN ASHAARI la yang banyak membantu belog cik debab ni naek walaupun cik debab tak penah sekalipun ajukan soalan kat dia...tak tahu kenapa..tapi cik debab selalu jenguk belog dia..manfaatkan segala tips yang ade...perlu ke dia menjadi seorang cikgu seperti di sekolah untuk kite memberi sebuah penghargaan??atau perlu menjadi seorang yang tinggi kedudukannya??? cukup la ia banyak memberi tunjuk ajar kepada blogger baru yang baru nak kenal dunia belog..

dengan segmen yang abg ben buat la cik debab mula ada semangat untuk teros berblogging walaupun dulu wat belog hanya suke2 tapi sekarang ni baru tau bestnye berblog ni...dr segmen tu jugak cik debab dapat kenal ramai kawan2 baru dlm dunia belog...so tak salah nak berikan BEN ASHAARI sebuah penghargaan yang tak seberapa ni...
ihsan dari pakcik google..^_^

Saturday, July 23, 2011

sawan 5saat

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...

ape??cik debab sawan??? mintak jauh la..takmau la....entry je yang sawan..cik debab sihat walafiat..duk sibuk menternak lemak2 ni hah...ade sape2 yang nak??cik debab leh bagi sikit..sikit je;lah..banyak2 tak boleh..^_^ tadi duk menyibuk tengok incik dashbord...konon nak menggedik la duk tinggal komen kat entry2 bloggers yang baru hapdate....tapi belog wajib mestilah [ BEN ASHAARI ]...duk komen entry yang dia wife dia kena dera tu....
saje jelah komen tanpa harap ape2 pun...tapi tadi..lepas refreah je dashboard,tengok2 folower menaen..saje jelah kelik..dengan niat nak membalas jejak dan mengucapkan jutawan terima kasih...tup2..tengok2...yang foloe tu ialah [ INCIK BEBEN ] ....wah..saya sangat2 la terharu..terima kasih la sudi foloe dan singgah belog simple cik debab ni..^_^

BEN ASHAARI CARI BLOGGER KREATIF..AKU UMPAMA !

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...

arini join segmen lagi..tak sudah2 cik debab ni join segmen an..tapi segmen abg BA ni memang tak jemu nak join..^_^....so arini...segmen aku umpama!
KELIK SINI untuk melompat katak ke tempat kejadian
dan gambar yang dipilih untuk menggambarkan diri ini adalah~~~~
KETERANGAN :-
kenapa cik debab gambarkan cik debab sebagai sebiji gelas yang kosong??? sebab itulah yang cik debab mahukan..walaupun gelas ni dah penuh dengan air,cik debab akan kosongkan semula gelas ni...kenapa???? sebab cik debab suke menerima ilmu baru yang cik debab dapat...bila penuh ilmu didada,kite kadang2 sombong dengan orang sekeliling kite sedangkan kite jahil tentang ilmu tersebut...kite buat seolah kite tahu tapi sebenarnya kita tak tahu pun...

saidina ALI karamullahuwajhah pernah berpesan,[ ILMU ADALAH LEBIH BAEK DARI KEKAYAAN KERANA KEKAYAAN HARUS DIJAGAI SEDANGKAN ILMU AKAN MENJAGA KAMU ] 

dan kita sebagai manusia yang dikurniakan akal haruslah pandai memilih antara yang benar dan yang salah....ILMU ALLAH NI LUAS....kita takkan pernah habis dalam menuntut ilmu..makin banyak yang kite belajar,makin sikit yang kita tahu...dan dari situ..kite akan terus mengkaji....

SEGMEN: Aku ingin diSkodeng Abg Stalker

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...
arini takde mud nak hapdate entry..tak tau kenapa incik mata ni asyik terkelip2 dan mita direhatkan buat sementara waktu....mata da letih..so cik debab ambik keputusan nk restkan mata arini..sangat2 rindu dekat geng2 dalam belog ni..yang singgah dan yang rajin drop komen..^_^..disebabkan takde idea..cik debab join segment [ abang stalker ] 
KELIK SINI untuk melompat ke tempat kejadian....

hope ABG STALKER sudi la jenguk ke pondok buruk cik debab ni..^_^

Thursday, July 21, 2011

singgahan

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...

huh....ni sekadar singgah sekejap je....sebab malam ni malam jumaat an..bile malam jumaat,cik debab mesti pergi marhaban..so takde la masa nak onlinekan diri ini...^_^....ni saje je hapdate.tadi pagi shoping untuk beli barang kat sorang V.I.P...jenuh jugak ye nak piir ape yang sesuai..tapi tulah...pikir pikir jugak..yang penting..pemberian tu kene ikhlas bukan untuk amek hati beliau..^_^..

kembali ke marhaban..bile da pergi marhaban,,lepas tu kompem dapat pergi TAMAN SYURGA..... sila jangan salah sangka pulak..TAMAN SYURGA bermaksud MAJLIS ILMU..so dapat la dengar tazkirah...^_^....da balik nanti..cik debab kongsikan dengan korang ye ape input yg cik debab dapat dr tazkirah malam ni..^_^....

DUNIA ADALAH PENJARA BAGI ORANG YANG BERIMAN TETAPI SYURGA BAGI ORANG KAFIR

BEN ASHAARI CARI BLOGGER BARU JER

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...
KELIK SINI untuk ke tapak semaian
abg beben suh tulis ape je kat entry ni untuk menarik orang laen terus jejak belog ni dan baca an..foloe tak foloe itu belakang kire...bukan folower yang dikejar..tapi keseronokan menaip dan bercerita dan ade yang sudi singgah untuk membaca walaupun tak tinggalkan komen...itu lebih bermakna dari yang menjerit kat kotak menjerit mintak u foloe me,i foloe u or i foloe u,foloe me bax....sudah2...xmau macam tu..foloe biaq ikhlas nor...^_^

ok...seriously..belog cik debab ni takde ape yang menarik..cume entry ditaip dengan ape yang terlintas dalam kepala..kadang2 tu.tengah drive dapat idea tapi bile nak taip je,ayat2 super power tu takmau kuar..nanti jadi la entry yang busan tapa ada senyuman ikhlas ketika memaca(Senyuman sinins mungkin la)....pehtu belog ni banyak jugak segmen dari incik [ BEBEN ] kite turh....

belog ini sesimple pimple tuannye...belog ini berunsur peribada tapi takde la tayangan peribadi sangat....entry banyak yang menunjukkan kegembiraan sebab dapat awek muda..hehehe...lau entry marah tu..mesti bersebab la an..takkan la nk marah takberseba..kan pelik disitu..tak mau2...nanti orang tak suke..ok lah..tak mau bebel lagi...jutawan terima kasih pada yang sudi singgah,foloe dan keep in touch...suke sgt2 dapat kawan dlm dunia blog...^_^

demo perdana psscm selangor

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...

seperti yang korang tahu,pada sape yang tahu la an yang sabtu minggu lepas bersamaan 16julai2011,cek debab and da geng ke batang kali selangor untuk berdemonstrasi....bukan BERSIH 2.0 okeh tapi demonstrasi perdana psscm selangor.... so ni entry bergambar...tak dapat nak gambarkan betapa seronoknye dapat pegi buat persembahan..yang terlibat hampir 600orang...dapat banyak sangat rezeki masa ni...^_^
ni mase berkumpul kat umah cawangan pahang...^_^
gambar tu penting...^_^ b4 gerak ke umah pak usop
 kat umah incik usop...^_^
 trening before stat demo...pkol 2 sampai 3.30

SPONTANEOUS THURSDAY #3

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...

~~~~BURGERMBIRA~~~~

Wednesday, July 20, 2011

Wordless Wednesday #4

Assalamualaikum..
Biar gambar pula yang berbicara.. sebab hari ni.Wordless Wednesday Day!

Segmen : Aku couple dengan Luqaz

KELIK SINI untuk ke tapak semaian..^_^
hahahaha..tibe2 je gelak....nape ko cik debab??demam erk?? tak tak..cik debab sehat..gelak ni tanda hati ceria....belog yang terpilih untuk menjadi kapel secare rasminye untuk segmen incik UMAR FARUQ ni adalah incik LUQAZ...hish..jeles..dua dua blogger ni dah pakai domain sendiri...cik debab bile la lagi an??tunggu..tak sampai masa lagi....sabar2...

okeh..cik debab nak review belog pasangan cik debab ni..dia kurus okeh..tibe2 cik debab nak cari pasangan yang muda(buat stok anak ikan..muahahaha..gurau2)....okeh...luqaz ni dya da pakai domain sendiri au...entry2 dya sume sempoi2 je...suke sebab bab politik tak menyibuk sama dalam belog tu...dulu penah join bloglist luqaz ni...huhuhuhu....tapi asenye dia x cam kut..ramai jugak yang join...suke tgk header dia..smart plus sempoi je..sedap mata memandang..^_^....and aritu de masuk kontest wat watermark kat bElog [ DARKBATMAN ] dan luqaz ni la menang...tapi tak dinafikan..memang lawa dia wat..style2...jeles2...biasa la..cik debab ni jiwa tak seni..saje2 je join tu..dapat gak traffic dr belog darkbatman(hish..cm gile traffic pulak...^_^...okeh la..sampai sini je nk review....sape yang jenguk entry ni..sila la melawati pasangan kapel cik debab tu erk..^_^

Tuesday, July 19, 2011

BEN ASHAARI ,AKU PILIH 3 BLOG INI KERANA

KELIK SINI untuk ke tapak semaian
secara jujurnye..cik debab pilih 3blog yang cik debab nak pilih ni berdasarkan url depa...ase2 unik ke..suke ke..cik debab klik and bace..dan 3 belog yang cik debab pilih ialah.....
  1. wan mejuez - kenapa pilih beog dia??? sebabnye rase suke je n susah je nak baca url belog dia...belog dia ade entry yang lucu yang leh wat tersenyum bile bace..(baru arini belek sebab baru jumpe blog dia dari segment ni..so still tak habis godek2 lagi...ade jugak isu2 semasa..pasal artis2...ok la..balance an..^_^
  2. budak spek hitam - dia ni pulak cik debab pilih sebab cik debab pun berkacamata sama seperti empunya belog...^_^..dan yang best dia describe spek dia sama pulak macam spek cik debab..^_^belog dia pun sempoi je..sebenarnye tak tahu la tuan punye ni laki ke pompuan..tapi tak kesah...nak kawan2 sesama blogger...bakal2 godek belog ni hingga sebati...^_^
  3. umar faruq - ni pun belog wajib singgah ni...kepala gelong jugak lau layan komen kt belog dia..jujur..selesa duk merepek dlm komen kat belog dia..jumpe belog dia ni secare tak sengaja...^_^...pehtu mula la jari jemari yang tak bape nak runcing ni gatal2 je maen2 komen kat belog dia...belog dia memang cite pasal macam2..selalunye personel la...tapi tak heran..sebab cik debab layankan ajo...^_^.....
so ini lah 3belog yang cik debab pilih dari 114 yg join...cume umar faruq je bukan dipilih sebab url dia...^_^... 

dah la ASHRAF oii...

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...

nape ngan ashraf cik debab??ashraf mane??? ASHRAF JALIL ker??? oh..tidak2...bukan la incik ashraf jalil tapi ashraf laen...korang ni...name je lebih kurang same...tapi orangnya berjuta2 bezanye...ashraf yang dimaksudkan islah MOHD ASHRAF HAFIZ ABDUL AZIZ....kenal x??alah..takkan tak kenal???name laen dia ALEESHA FARHANA ABDUL AZIZ..hish..tak ingat lagi ke sape???

meh nak remind balik...ni kes dimana ashraf (diingatkan sekali lagi ye..bukan ashraf jalil..) membuat rayuan di mahkamah tinggi kuala terengganu untuk permohonan tukar nama...atas alasan susah untuk dya berurusan kerana dlm kad pengenalan dia name ashraf tp penampilan dia ALEESHA..dahtu cmne??permohonan ni dibuat jugak untuk memudahkan dia untuk sambung belajar(niat murni,alhamdulilla)...tapi tulah...kite ni takde hak nk ubah ciptaan ALLAH...sape la kite ni melaenkan semata2 hamba kepadaNYA..walaupun naluri kite ke arah permpuan tapi lau kita da dijadikan sebagai lelaki,kite kene la terima..setiap sesuatu yang terjadi bukan la saja2 tapi ianya bersebab..lelaki dan perempuan masing2 ade keistimewaannya..

tapi pelik jugak bile mak ashraf ni cakap masa lahir alat kelamin ashraf ni tak menunjukkan ciri2 lelaki dan doktor yang bertegas mengatakan ashraf ni lelaki..tapi yang pelik,lau betol la..KENAPA PERLU WAT PEMBEDAHAN kalu betul dia memang perempuan????
ni ashraf  abdul aziz
ni pulak incik ASHRAF JALIL (maap,maap,maap(style nabil) cz amek gambar ni tanpa izin)
sebenarnye nak hambek gambar laen tp x jadi la sebab x mintak izin..ni header dia erk..^_^

nak tahu lebih lanjut...[KELIK SINI]

p/s- sambil2 wat entry ni tgh pekene kopok lekor..sedapnye....teringin pulak nak makan akok yang mak kak niena buat

BEN ASHAARI AJAK PILIH BLOG

assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera..
arini join segment abg beben pulak..^_^
KELIK SINI untuk ke tapai semaian yg subur
cik debab nak cite sikit jelah latar belakanag belog ni ditubuhkan..^_^..ia selamat dilahirkan pd 20/4/2010...kenapa la dilahirkan pada waktu itu??? sebabnya atas desakan member yang mintak tolong sebab lect dia suh buat belog...so,cik debab buatkan untuk dya tp guna cik debab punye email la...dya hanya berpura2..masa ni jujurnye x minat pun belog ni..saje penuhi tuntutan kawan2...lalala...mase buat ni,sah2 la xde idola...sebab tak penah amek peduli pun dengan dunia belog ni....tapi sekarang ni,nak kate idola tak la tapi selalu jadikan rujukan walaupun tak pernah bertanya pada beliau,hanya rujuk tips2 yang ado...sape lagi lau bukan [ INCIK BEBEN ]....ape yang cik debab minat??? sudah pasti la beronggeng dengan bff cik debab....dan buah hati pengarang jantung cik debab[PSSCM].....karok,wayang,lepak tepi pantai sambil2 gosiping tu memang pasti la..^_^

kenapa erk perlu singgah belog cik debab??? sebabnye belog ni bukan la blog yang berbentuk peribadi(hakikatnya ye sebabnye cerita mesti ade kaetan sebabnye kejadian kat sekeliling)..ia juga tidak mengandungi sebarang unsur2 politik ye(tak suke)...sometime selitkan entry untuk muhasabah diri sendiri(biasanye lepas balik marhaban la,sebab dpt dengar tazkirah,so kongsikan la)...dan cik debab rase nak share,cik debab share la..^_6

Monday, July 18, 2011

ingat kau bagus!!!!

assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera kepada semua...^_^

baru2 ni cik debab da selamatjoin 1 demonstrasi(bukan bersih okeh) anjuran PSSCM cawangan selangor sempena sambutan jubli perak.^_^....tapi bukan demo tu yang membuatkan cik debab kesal tapi ade kejadian laen....

team cawangan pahang gerak dalam pkol 9.30 dr kuantan ke batang kali....dan kteorang sampai ke batang kali dlm pkol 1.30...so kami sume(sama2 dgn geng uniten) pegi solat zohor dekat sebuah masjid di kawasan yang berhampiran dengan tempat demo tu....nak dijadikan cerita..ade sorang dalam kalangan kami(perempuan) yang tak memakai tudung...diakui la bile kite masuk ke kawasan perkarangan masjid kite kene menutup aurat..mungkin la itu salah kami kerana terleka...

nak dijadikan cerita...on the way kami nk ke ruang muslimat,kene lalu kat ngan pintu masuk utama masjid...ade sorang pakcik yang berjubah,berserban,berjanggut putih(nampak la ciri2 beragama) tibe2 menjerit PAKAI TUDUNG!!PAKAI TUDUNG!!PAKAI TUDUNG!! time ni cik debab da cuak..pakcik ni jerit kat cik debab ke??(dalam kepala,aku ni tak pakai tudung ke??x tutup aurat ke???) bila pusing belakang baru la tau pakcik tu jerit kat sape..sian budak perempuan tu..malu dia....so budak perempuan tu terus pegi kat kereta then pakai selendang..kami yang laen masih kat tempat kejadian..datang je jemaah laen..pakcik tu pegi ceritakan kat semua yang lalu berdekatan dengan dia(dalam hati punye la istighfar banyak2..macam ni ke perangai orang yang tahu mengenai agama??!!) kami pun terus blah dari tempat kejadian...

pesanan pada pakcik tu walaupun tahu dia tak bace belog ni....sila la tegur orang dengan cara berhemah,jangan malukan dia di khalayak ramai,dan jangan la sebarkan aib orang kerana di akhirat kelak,ALLAH akn bongkarkan segala aib kite di dunia ni...

p/s - yang berpakaian macam ustaz ni kadang2 peragai mereka x serupa ustaz..sayangnya...belajar agama..tapi x aply dalam kehidupan seharian...kesalahan kite dengan ALLAH kite leh minta ampun,itu senang je...tapi kesalahan kite dengan manusia ni,susah kite nak tebus..kita jangan ingat kite bagus...^_^

Sunday, July 17, 2011

NURHAFIZ2009 / ALL IN ONE bagi duit (GIVEAWAY JULAI!!)

assalamualaikum dan salam sejahtera sume.....

arini betol2 xboleh nak hapdate cite ke ape ke padahal dalam otak ni ade mende nak story pasal kejadian semalam...dari dibiarkan blog ni tak berhapdate...cik debab join GA..^_^
KELIK SINI utk ke tapak semaian
NURHAFIZ2009/ ALL IN ONE penganjur utama untuk GIVE AWAY tak seberapa ini. Ingin menambah kawan dan juga menghargai. Tidak termampu MEMBERI kepada semua. Maka memilih melalui MR RANDOM yang berguna nanti. Suka suki dan hepi hepi. Dengan harapan kawan-kawan yang TEGAR CGL dijemput menyertai. Tapi kalau bukan seorang yang TEGAR pun sangat dialukan sekali! Manala tahu, rasa SEKALI NAK RASA LAGI. Dengan berlangsungnya GA ini, semoga yang baru datang MENGUNJUNGI BLOG ALL IN ONE. Manakala yang lama boleh berkali-kali lagi.. 

Saturday, July 16, 2011

speechless+amazing

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...

entry kali ni nak cite ape yang cik debab dengar mase tazkirah semalam....beginilah ceritanya..teros je sebab mata da ngantuk,pagi nanti nak gerak ke selangor pulak..^_^ ade sebuah kisah mengenai seorang lelaki india masuk ISLAM..


macam mane dia tergerak untuk memeluk agama Islam yang suci murni ni....dia adalah pemilik sebuah kelab malam di perak...dia tergerak untuk memeluk agama Islam kerana dia tengok terlampau ramai ORANG ISLAM yang melakukan dosa tanpa segan silu(pengunjung kelab malam dia)....tu sebab dya masuk Islam??memang speechless la mase dengar tu...kite yang Islam ni pulak tanpa segan silu buat dosa...dan ade yang lagi menarik...


dia ade jugak gtaw..semua kuil kat dunia ni,semuanye menghadap kiblat(semsa beragama hindu,dia seorang mubaligh)...dia da menjelajah ke seluruh dunia....dan memang MENAKJUBKAN...semua kuil menghadap kiblat(apekah makna semua ini)...dan ade 1 hari(perayaan tapi cik debab tak tahu ape jenisnye) semua akan berkumpul di sebuah tempat di india dan berarak jauh(lau untuk orang Islam,musim HAJI)...pastu mereka kene mengelilingi sebuah masjid 7kali(same seperti ibadah haji)...dan setiap 1pusingan,perlu mohon doa...dan di masjid itu pada mereka tempat yang paling makbul doanya....


dia dah 2tahun memeluk agama Islam...sampai sekarang dia tak tahu kenapa kuil menghadap kiblat(takde penyelesaian) dan perlu mengelilingi masjid(Seolah2 ibadah haji iaitu tawaf kaabah sebanyak 7x)..memang misteri dan masa dengar cerita ni..memang cik debab rase speechless ang amazing sangat2.....


agama laen peluk agama Islam sebab tengok kite yang terlampau bangga membuat dosa...sangat sedih..:(
mintak jauh dari semua ni...moga dalam peliharaannya

Friday, July 15, 2011

otak kat lutut!!!!

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...

otak sape pulak dah letak kat lutut cek debab oit??? meh nah jawab..otak dua orang manusia yang tak reti hormati orang laen!!! AMRAN KERAS!!!!!! ENTRY BERBAUR KEMARAHAN YANG AMAT NYATA!!!!! entry ni dibuat bukanlah untuk mengaibkan mana2 pihak tapi sebagai pengajaran dan perkara macam ni takkan berulang kembali....

meh nak story kenapa cik debab cakap otak letak kat lutut!!!! macam ni cite dia..ingat tak yang cik debab gtaw yang cik debab pegi taman negara??? lau tak ingat,boleh la tengok kat [ SINI ]....cik debab singgah kampung dulu sebab kene tunggu geng kedah sampai..cik debab balik naek bus sebab ayah tak dapat antar..kete ade probs sikit...amek masa dalm 3jam lebih jugak la nk sampai jerantut dari kuantan....lama tak lama..boleh tertidur jugak...sedar,ade pakcik duk sebelah cik debab..tapi dia tak buat ape(jangan pikir bukan2,kami tak berborak pun)...

sampai kat temerloh..ramai yang turun sebab memang majo naek bus tu untuk turun kat temerloh...cik debab tak la kan..sebab destinasi jerantut...tibe2 je cik debab terkejut dengar ungkapan yang dikuarkan dari mulut pakcik yang duk sebelah tu..dya ckp lebih kurang macam ni lah.'dia ingat dia dah hebat sangat la,dia tak tau kita zaman muda dulu camne,bunuh orang(ade dgr pakcik tu cakap cmni)'..hish..gerun pulka..dalam hati nurani yang kecut ni terpikir la...ade wat salah ke ngan pakcik ni??sebab aku tak bercakap ngan dia ker??(Aku kan tido)..musykil2....tang ni kegerunan ngan pakcik ni..tapi bukan pakcik ni lah yg otak kat lutut..orang len...

dalam bus tengah syiok beristeriistirehat dengan gumbiranya kat bus stand temerloh(bg sape2 nak g tandas ke,beli jajan ke n wat so eva la) ade sepasang kapel ni naek(dya memang naek dr kuantan..seblom benti kt temerloh,dya kat seat belakang)...dya decide nak duk depan...sebabnye??tak tahu kenapa..tak temuramah pulak..dia dah la duk depan,pahtu tergedik2 sakan...masa tu rase nak bagi penampar tahap 180juta kilowatt...biaq terkene kejutan letrik kat badan kapel tu...hish..memnag gedik la..sakit bola mata cik debab menengoknye....yang pompuan tu duk letak pale atas riba laki tu.laki tu duk usap2 dya macam babibaby,maen tepuk2...hish..lau ikot darah muda ni..mumang makan penampar je 2ekor tu....cik debab tunjuk gambar yang sempat di snapkan...
nilah pasangan tu....
sedih bile tengok yang buat ni orang MELAYU dan ISLAM (yang pompuan tu bertudung bagai) pehtu takde perasaan malu langsung..yang dlm bus tu majoriti orang islam...hish..sedih menengoknye....last2...ade 3orang pakcik ni naek(Slah sorg yg duk sebeah cik debab tu) terus sound depa...ape yang disoundkan tu,antaranga " ni dah kawen belom??laki bini ke??? "..tapi lau cik debab jadi depa..cik debab malu gile2 arr.....memang satu bus dengar dan tengok depa kene sound(dalam hati,padan muke)...sebab lau cik debab yang sound,kompem laki n pompuan tu bengang..lau tak kene gaye,aek kaki tangan(tapi cek debab tak heran)

mintak jauh la dari jadi kat diri sendiri...pelihara diri selagi mampu..amin...

dasar tak tahu malu!!!!!

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...
pergh..entry marah ke cik debab oit???? hangat je tajuk...xdelah...saje je letak tajuk gitu...ini nak cite berkaetan ngan hari jumaat la....yang kite sume sedia maklum la(Orang islam),kompem la kaum adam akan ke masjid yang berdekatan untuk menunaikan seruan ILLAHI dengan menunaikan solat jumaat..tak dapat selalu wat solat jemaat,sekali seminggu pun dah kire okeh la....

cik debab de satu tabiat....suke kuar bandar ari jumaat..dalam waktu malaysia pukul 12tghari hingga 2.30ptg...kenapa???sebab masa ni lah pun nak tengok gelagat lelaki yang tak pegi solat jumaat...dorang boleh erk muke konpiden je duk berlegar-legar dalam mall tu....cam tak timbul rase bersalah ke hape ke...hish..pelik bin ajaib betol la...yang lagi best lau tengok mereka dengan pasangan mereka..pergh....jiwa kacau betol cik debab menengoknye....lau pompuan tu leh la cik debab pikir yang dya tengah uzu syar'ie...tapi yang laki tu pulak kenapa ye???sakit ke??elok je jalan2 ngn makwe dia...siap pegang2 tangan + peluk2 pinggang....pehtu pegi tengok wayang.lau la wayang tu terbakar ke,meletup ke...sia2 je..mati ke,cedera macam tu je..ish3

lau ikot rasa hati muda ni,rase dah nak campak laki macam ni ke bawah(dr tingkat3)..yang pompuan tu pulak,tak rase bersalah ke ajak bakal suami(kalau la jodoh korang) tu berjalan2 yang mane sepatutnye tengah dengar khutbah dan solat jumaat...lelaki macam ni ke nak buat laki??ke korang saje2 je kapel??Suke2??orang kapel,korang pun kapel?hish..x gemor melihatnye...
insap2 la..kite ni dunia akhir zaman...sebaik mana pun amalan yang kite buat..tapi tang solat ni kite buat salah...x bermakna la semua amalan tu..amalan kite pun kene tapis ngan 7langit...

menipu,tertipu????

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...
cik debab baru je balik dr marhaban tadi..xtualy tak marhaban sangat sebab buat solat hajat dan perbincangan sikit...bincang pasal nak pegi batang kali utk demo perdana sabtu ni...so itu la intipatinya tadi..^_^...ape la..muqaddimah takde kaetan pulak dengan entry..hish..melalut no1..ingat..pembaca tak suke bace panjang2...okeh2..straight dont belok-belok tu da pointer CGPA point.....

sape yang menipu???Sapa yang tertipu?? meh nk stoli-moly sikit la..tadi duk tengah sibuk duk basuh pinggang pinggan mangkuk kat dapur(takkan bilik air pulak)..ade orang call..dan tak semene2 dapat ucapan selamat hari lahir(Dalam otak ni duk pusing timbal balik tarikh lahir sendiri..bukan 8mac ker???mula la musykil..n then teringat yang da tukar tarikh dlm fb..hahaha...)cik debab sendiri terlupa da tukar tarikh...axtualy,bukan saje tukar tarikh ka apa..secara rasmi dan dalam I/C memang la 8mac...tapi tu tarikh masihi..hihi...yg 15julai cik debab tayang dalam fb tu sebenarnya da konvert dr tarikh hijrah ke masihi....so,arini besday cik debab yang ke 22(ikot tahun hijrah,11syaaban1432h....)...

niat utama cik debab bukan la nk gtaw pasal besday tu...tapi cik debab tau..ramai antara kite yang tak tahu tarikh dalam islam saat kite dilahirkan..lau ade pun myb la 2/10....kite lebih kepada masihi....so,pakat2 la kite sume amek kire jugak tarikh kite dilahirkan pd tahun hijrah...
kat sini..cik debab letak sekali tutorial macam mana kite nak covert tahun masihi ke tahun hijrah...so,pakat2 la kite raikan...kan best tu..2kali setahun..hehehe..^_^
buat sendiri erk...da dapat..share2 la ngan cik debab ni..^_^..sila gtaw kat komen dibawah ye..^_^...

p/s - kite da dekat ngan nisfu syaaban..hari dimana pertukaran buku amalan..^_^.selamat beramal dan selamat berpuasa kepada yang MUSLIM..^_^


nota berkaki ayam-so tqah bukan la niat nak menipu,dengan tukar tarikh kat fb tu...dan yang wish kt fb tu,jangan la rase tertipu...sebab takde tarikh hijrah u yg kene convert ke tarikh masihi....maap..maap..maap

Thursday, July 14, 2011

pasal lu pasal

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...
hari ni cik debab banyak rest je kat umah..mungkin tu sebab nak cari pasal mungkin...takde2...xde kaetan nak cari pasal yang hilang ntah kemana2 tu....entry ni xde kaitan dengan sebarang unsur keganasan minda..hehehe....disebabkan 3ari ni cik debab sibuk dengan trening..sampai lenguh2 badan ni....nak tdor pun tak selesa...arini cik debab amek peluang untuk rest..tapi ape kaetan dengn pasal lu pasal???
kaetannye...malam ni cik debab nak g marhaban....macam biasa la...tiap2 khamis malam jumaat memang cik debab wat xtvt ni la...dan salah satu yang cik debab suke dalam bahagia burdah,fasal lu fasal la..bezt je....sape yang marhaban berzanji dan burdah,dia tau la ape yg cik debab merepek ni...^_^...oklah sume..nak siap....salam sayang...^_^

SPONTANEOUS THURSDAY #2

assalamu'alaikum w.b.t..jwb2...xjwb dosa...jwb dlm ati pun xpe...
dizweek cik debab sangat2 kurang buat aktiviti berjoging ke belog kawan2..sebabnye dizweek sangat2 bz..nanti da kurang..cik debab akan aktif semula berjoging untuk kuruskan jari2 ni...kasi runcing..muahahaha

SAKIT-SAKIT BADAN SEBAB LAMA TINGGL TRENING!!!!! :(

Segmen Single VS Couple | Ashraf Jalil

assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera...
KELIK SINI untuk ke tanah tuan belog gambar diatas
arini cik debab nak join segmen by incik ASHRAF JALIL....saje je gedik....sebelom p lunch,hapdate dulu..
okeh..cik debab nak pilih entry yang berkaitan bestnye single....sebab cik debab single la cik debab pilih tajuk tu(Sebab penah rase kapel la cik debab leh habaq awat la best sgt single ni)

ape yang bestnye single ni ?
meh aku nk kabarkan apa yang best dengan status single mingle ni...tapi aku betol2 tak paham spesies yang habaq single but not available.....okeh la...aku amek sudut positip la...sebabnya,selagi tak kawen,selagi tu la single kot...mungkin la kan..^_^....antara sebab musabab kepada kesedepan sehingga menjilat jari berstatus single ni adalah paling best sekali,
  1. BEBAS - KENAPA??? itulah menjadi persoalan...bile kapel,tak bebas ker???pada aku la..tak bebas langsung...depa tu bukan sape2 nak halang kite dari buat sesuatu yang kite suke...aku paling pantang dengan manusia yang mempunyai sifat kingkong mengongkong..lagi2 bila dya mengongkong,tp bila dia buat,xpe pulak..hangin satu badan ni rase...bile single,kite bebas nak buat ape saje(kebaikan...korang jangan la pikir nak buat jahat,luku kepala lutut baru tahu...Tuhan marah tau maen kepala)..macam aku la contohnye..bile kat U..kehidupan aku sebgai pelajar tu sangat2 la sibuk(biasa2 je sbnrnye)....lau dulu,ase diri ni tak boleh berpisah dgn henset sebab asyik berbunyi mesej yg jiwang2..tp bila da masuk U,henset tu berbunyi utk urusan2 formal..kan berbeza tu....wajib la layan..x layan memang kene pelangkung free jelah kan..
  2. JIMAT - ni memang paling ketara la....lau mase kapel,tak yah cakap la..rasenye sebulan tu abis byk jugaklah untuk mesej..tapi masa kapel..best ke mesej tu?? best lagi call or 3g(ni zaman canggih,dulu2 maen surat chenta ja)...memnga satu tumbesaran pembazairan yang nyata la...bila single, dapat berjimat dengan kadar segera yang banyak la....tak caye...cube try....mesti berhasil..sekarang ni..rm5 tu,nak abis dalam masa seminggu pun susah..bukan setakat topup boleh jimat..yang laen pun ye gak...contoh cliche bile kapel,belanja makan,beli adiah bile besday,anniversary and macam2 lagi la..so sangat bersyukur dengan ini status...
  3. SENANG HATI - kenapa aku cakap senang hati??? bila kite single, tak bermakna kite ni hidup keseorangan..mati yelah kene tanam dalm kubur tu sorang(gerun pulak bila igt mati)...kita dapat abiskan banyak masa dengan kawan2 kita(ni antara manusia yg spesies suke berkwan,macam aku la),so kite xde pulak nak sakitkan ati orang len(means orang ke3 la)..kan elok tuk tumbesaran hati kite...bia senang je..tak menyakitkan ati orang len dan kita jugak tak disakiti..^_^...
  4. TAKDE POLIS - ape pulak kapel de kaetan ngan polis ni??ish3..musykil sungguh la aku...hahaha..sebenarnye berkaitan ngan report ni...tiap kali nak pegi mane,buat ape,sume nak kene report..hish..menyampah lak aku....ingat rajin ke nak taip mesej??? sakit tau jari ni...nak bayar ke lau sakit???huhuhu....contoh la kan - b,i nak pg mkn jap ni..u nak ikot?(Pdhal pakwe jauh di timur)..b,i mkn nasi lauk ayam arini...b,jap lagi i nak mandi...b,ok lah..i skit perut ni..nak g tandas... hish..x penat ke duk mereport...taknak pulak mereport kat mak ayah tu...sume nak report..tak tenang rase hidup ni....
teringat pulak pepatah yang ntah sape lah cipta.."SINGLE IS BETTER,COUPLE IS TROUBLE" tapi setiap manusia yang diciptakan oleh ALLAH telah ditakdirkan mempunyai pasangan masing2....bila sampai masa dan seru,dan dipermudahkan urusan jodoh,kite tetap akan berpasangan..tapi status suami istri lebih byk makna berbanding kapel ni..sebabnye..selalu tgk..yang kapel berthun2 pun..bila kawen,pup..sekejap je,dah cerai...so,bes jugak berchenta selepas kahwin ni..ade hikmahnya yang tersembunyi yang mana kita sendiri tak tahu

Wednesday, July 13, 2011

landak???!!!

ni entry sambungan lagi....tapi kali ni tak banyak la gambarnye..sebab nak setory pasal ini landak ma...^_^
sebenarnye cik debab tak tahu la spesies ape ni..saje je buh,,kasi meriah..^_^

AMARAN KERAS!!!!!! #2

entry sebelom ni terlampau panjang pulak..so disambung ke entry ni..sapa yang tak jenguk lagi..boleh la rajin2 KELIK SINI okeh...so..ini sambungannya..^_^....
gambar sepnjng sungai ke lata berkoh..^_^

AMARAN KERAS!!!!!!

assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera...
AMARAN KERAS!!!!! kepada semua readers dan bloggers yang memijak masuk belog cik debab ni....kerana ada virus entry ni penuh dengan GAMBAR...hehehehe...
ni masa mula2 sampai dam menjejak kaki kat sini..sebelom p naek canopy walkway..^_^

Wordless Wednesday #3

Assalamualaikum..
Biar gambar pula yang berbicara.. sebab hari ni.Wordless Wednesday Day!

gambar punya banyak cerita...^_^